Lars, Ole og Epen. Grunnleggerene av ROCS
Markedsteknologi

Lars, Ole og Epen. Grunnleggerene av ROCS

Gjør din kundekommunikasjon relevant

Datadrevet markedsføring i sanntid er en ønskedrøm for bedriftsledere så vel som salgs- og markedsansvarlige. Merkevaren din betyr noe unikt for hver eneste person – hvordan sørger du da for at dette fanges opp og forsterkes? Det er her Real Time Marketing kommer inn i bildet.

Av: ROCS - ROCS
Sist oppdatert: 2020-09-15T12:49:09.0000000Z


I flere tiår har markedsførere forsøkt å bruke data for kunne å ta bedre beslutninger om hvordan de blir mer treffsikre og effektive. Data har vært der, men verktøyene for å ta data fra tall og analyse og deretter hele veien til systematisk innsikt – som kan brukes i riktig øyeblikk og dokumenteres live – det har ikke vært der før i dag.

 

For en merkevare handler det i økende grad ikke bare om produktene de leverer, men også totalopplevelsen av sine tjenester. Merkevaren må koble sammen alle sine kanaler, bruke digital logikk og neste generasjons programvare for personalisering. Dette for å levere konsistente opplevelser ovenfor kunden. Om ikke dette gjøres risikerer en å forsterke negative opplevelser, som igjen svekker merkevaren.

 

Denne trenden med fokus på data har ført til utvikling av kampanjesystemer, kundeanalyse, websporing og mer. Men dette er ikke nok for å gi kunden den beste kundeopplevelsen. Data blir den viktigste medhjelperen til markedsføreren, for hele tiden å optimalisere kundereisen og kundeopplevelsen for hver unik kunde.

På denne måten vil kunden få det riktige budskapet, få sine behov dekket og sitte igjen med en positiv opplevelse som også påvirker den totale oppfattelsen av merkevaren. Derfor er det viktig at det foreligger en visjon om å hjelpe merkevaren for å gjøre det rette for kunden, slik at kunden får mest mulig ut av sitt forhold til merkevaren.

 

Så hvordan får vi til dette? Verktøy som Kitewheel kobler sammen systemer og kundedata, ved å tilby et sentralt logisk knutepunkt, som intelligent samler data fra hver kanal om den enkelte kunde. 

 

Ved å følge med på hva en kunde foretar seg i hver enkelt kanal kan merkevarer konsistent og relevant respondere på kundens handlinger. Dette ved å kontinuerlig justere kommunikasjonen for å treffe kunden i den riktige kanalen.

 

Journey Analytics fører til bedre orkestrering

For å levere gode opplevelser, trenger merkevaren å vite hvordan deres nåværende kundereiser presterer. Dette betyr at analyse av kundereisen er essensielt. Vi får god hjelp av Kitewheel som har utviklet teknologi for å måle, spore og registrere kundeaktiviteter. Dette hjelper merkevarer å forstå disse dataene på en kundereise-sentrisk måte. Hvis målet med en kundereise er å levere en god opplevelse i sanntid, må målet med kundereiseanalyse være å gi tilbakemeldinger – i sanntid – om hvordan en gitt kundereise presterer.

© ROCS. 

Sanntids orkestrering

Altfor lenge har noen markedsførere kun sett kundereiser som et annet navn på en lineær kampanje. Der merkevaren planlegger en statisk kundelivssyklus, fra anskaffelse til lojalitet og til slutt forlater kunden merkevaren.

Problemet med lineær tilnærming er at man bommer på de aller fleste kundereiser. Kundeopplevelsen er ikke lineær. I stedet går kunder inn og ut av reisen slik de selv foretrekker. Kraften i kundereiseorkestrering ligger ikke i å tvinge kunder gjennom en planlagt reise, men snarere i å hjelpe kunden med å følge sine egne reiser etter eget valg. 

 

Neste generasjons personaliseringsverktøy

Kundereisen er ikke en lineær, utgående markedsføringsopplevelse – betegnelsen for dette er "kampanje". I stedet er reisen helheten i kundeopplevelse i enhver samhandling, med enhver representasjon av din merkevare. Fra nettsted, app og butikk til partnere. Å være i stand til å veilede kunden og sikre at systemene dine automatisk og i sanntid støtter kundens opplevelse, er den beste måten å oppnå suksess med kundereiser.

 

Vil du vite mer om oss, hva vårt arbeid går ut på og hva vi kan hjelpe deg med? Da kan du lese mer om hvordan ROCS går frem i sine prosjekter ved å lese denne artikkelen

Tilbake