ROCS å tilbyr spisskompetanse innenfor markeds-teknologi



AW Academy

AW Academy


Det er viktig for ROCS å tilby våre kunder den beste kompetanse innenfor markeds-teknologi. Nettopp derfor har vi akkurat sertifisert en av våre ansatte i Salesforce. I dette innlegget kan du lese mer om Synne – som akkurat har avsluttet 3 måneders opplæringen hos Academy i Stockholm, hennes bakgrunn og lære mer om Salesforce.

Synne har en bachelor i Management of Music, Entertainment, Theatre and Events, fra Liverpool Institute of Performing Arts (LIPA). For henne er det viktig å kombinere det kreative med det forretningsmessige. Derfor har markedsføring, merkevarebygging og innholdsproduksjon vært en naturlig vei å gå. Interessen for teknologi førte videre til en mastergrad i Visual and Digital Media, ved IE University i Madrid. Det var her hun ble introdusert for CRM og hvordan man kan bruke dataanalyse til å nå ut til kunder.

Kort forklart, hva er CRM?

CRM står for «Customer Relationship Management” og omhandler hvordan bedrifter forholder seg til sine kunder og pleier det enkelte kundeforholdet på best mulig vis. Mange forbinder CRM med teknologisk programvare som analyserer kundedata, men det strategiske og operasjonelle er vel så viktig. Markedsføring og CRM har endret seg de senere årene fordi teknologien har utviklet seg, og det i en rasende fart. I dag er en-til-en forhold med kunden ikke bare viktig, men det forventes.

Hva er det som gjør at du engasjerer deg i akkurat markeds-teknologi?

CRM i seg selv er spennende nettopp fordi det omfatter både det å tenke kreativt og strategisk. Samtidig må man forstå teknologien og være analytisk for å sette seg inn i kundens behov og interesser, for å skape de beste kundereisene.

Markedsføring har alltid interessert meg, men det å få en dypere forståelse for hvordan man skaper kundereiser basert på analyse av data, segmentering og automatisering har vært ekstra spennende. Derfor har jeg valgt å fordype meg ytterligere innen dette fagfeltet. Tidligere har jeg arbeidet mer med den kreative delen av markedsføring. Det er derfor gøy å se hvordan dette spiller på lag med det teknologiske, for blant annet å lage dynamisk design og innhold.

Salesforce

Salesforce består av to plattformer: Sales- og Service Cloud og Marketing Cloud. Sales- og Service Cloud er den man refererer til når man snakker om Salesforce CRM. Selv om dette er to forskjellige plattformer, er det lett å koble disse sammen for å migrere data fra den ene til den andre plattformen.

Sales- og Service Cloud er ranket som nr. 1 innen CRM programvare. Den brukes hovedsakelig til å effektivisere, automatisere og analysere kundedata. Plattformen er skybasert, noe som gir tilgang hvor som helst og når som helst. 

Marketing Cloud er en enhetlig markedsføringsplattform som benyttes til å bli kjent med kunder, engasjere dem og personliggjøre deres kundeopplevelse. Det er ikke magi, men det gjøres via automatisering av e-post. Marketing Cloud er koblet opp til alle kanaler og enheter for å samle data om kundens atferd. Deretter kombineres kundedata for analyse. På denne måten skaper man relevante kundereiser for den enkelte kunden.

Hvordan ser du tilbake på tiden i Stockholm?

Tiden i Stockholm var intens med mye undervisning og lesing, men jeg lærte enormt mye! Vi hadde noen dyktige forelesere fra Fluido til å undervise oss i plattformene. Opplæringsløpet bestod av mye teori, men også praktiske oppgaver. Vi ble også introdusert for APEX som er kodespråket til Salesforce, AMPScript som brukes i Marketing Cloud og prosjektledelse innen IT, noe som er viktig når man skal jobbe som konsulent.

Vi var en klasse på 14 stykker med forskjellige bakgrunn, hvor vi alle skulle begynne i ulike firmaer. Før jeg startet på Academy hadde jeg hørt rykter om at mange forholder seg til Salesforce nærmest som en religion, noe jeg har fått forståelse for. Salesforce skal være gøy å lære og man havner automatisk i et miljø bygget på kjerneverdier om å støtte hverandre – uansett hvilket nivå man ligger på – eller om man jobber i konkurrerende firmaer. Derfor var givende å lære av hverandre. Jeg gleder meg virkelig til veien videre å fortsette og videreutvikle meg.

Vi håper denne lille introduksjonen til CRM og Salesforce har trigget nysgjerrigheten, eller åpnet for nye muligheter. Om du eller din bedrift ønsker å se på hva Salesforce kan gjøre for dere, er det bare å ta kontakt med Synne, eller en av våre dyktige rådgivere for en uforpliktende prat.