Henger din MarTeck Stack sammen?
Vi er ofte i diskusjon med kunder om hvilke MarTech løsninger og systemer en bedrift bør ha - og hvordan løsningene bør henge sammen.
For de fleste norske bedrifter så har en i dag flere systemer som benyttes til markedsføing og CRM. Denne "stabelen" av systemer er det som omtales som Marketing Stack.
For å svare på spørsmålet trenger vi litt bakgrunnshistorie:
Vi velger å starte med Scott Brinker – gudfaren bak Chiefmartech.com, MarTech konferansen i USA, og skaperen av Martech 5000 sliden.
Du vet, den sliden som har en ambisjon om å samle alle MarTech leverandører på 1 side! Den startet med 150 leverandører i 2011 og var i 2020 på godt over 8000! Den vokser for hvert år og enda mangler det mange leverandører hver gang den publiseres.
Sliden illustrerer på en enkel måte hvordan markedet for MarTeck løsninger har vokset enormt de siste årene!
Markedsføring er i dag data- og teknologidrevet. Nye kanaler, nye metoder og nye prosesser gir markedsførere flere muligheter, noe som igjen åpner for flere software løsninger til å støtte oppunder. Alt fra annonsering, salg, content distribusjon, kundekontakt via SoMe og egne kanaler, datainnhenting, samt analyse og innsikt for å nevne noen områder. Dette støttes av disse 8.000+ MarTech leverandørene.
Dette er blitt for mange markedsførere og IT ansvarlige et økende problem. Stack'n vokser.. Løsninger er gjerne kjøpt inn av ulike avdelinger og uten en tanke på integrasjon.
Med det økte behov og utvidede muligheter innen teknologien for markedsføring, CRM og kundedialog, har antall softwareprodukter, som en vanlig bedrift bruker, økt. Begrepet Marketing Tech Stack er definert som " gruppen av systemer/software løsninger en markedsfører/markedsavdeling bruker for å utføre, analysere og forbedre deres tjenester".
En Marketing Teck Stack inkluderer som regel et CRM-system, CMS plattform, epost markedsføring / Marketing Automation, CDP, DMP, DAM, SoMe-publisering og annonsering, samt analyseverktøy. Mye å holde styr på – og jo større bedrift jo flere løsninger.
(En utfordring i tillegg til de 8.000 + løsninger å forholde seg til, er bransjens forkjærlighet for 3 bokstavs akronymer.. Selv de dyktigste bransjefolk sliter her iblant. Vi kommer nok snart med ROCS sin oversikt på MarTeck begreper og akronymer).
En artig spin-off av at det øker med antall MarTech systemer i en bedrift, er at det i USA nå finnes en egen Marketing Stack Award. Igjen er det Scott Brinker, som siden 2015, har delt ut en slik pris under MarTech konferansen. Fra et par innsendte bidrag i 2015 har dette vokst veldig og det er nå kommet inn over 300 ulike bidrag over årene.
Bedrifter inviteres til å delta med en slide, som på 1 side skal vise en oversikt over deres Marketing Tech Stack, med de systemer de bruker, på en måte som gir best mening for dem. Hvert år kommer det mange nye spennende og kreative bidrag. Vi anbefaler deg å ta en kikk på 2021 finalistene:
Jeg har fulgt med på de årlige bidragene som har komt inn siden starten i 2015. Hvert år mer imponerende i kreativitet og design. Under er bidraget fra BetWay; en av vinnerne i 2021
Gartner har satt seg inn i effekten av å ha systemer som er integrert. De ga i 2020 ut en rapport* som så på hva de beste (Geniene) i bransjen hadde av Marketing Tech og hvordan de fikk utnyttet teknologien best mulig. To viktige funn i rapporten er:
Vi velger å oppsummere Gartner sine funn, som sammenfaller med vår egen erfaring; Du trenger de rette løsningene for din bedrift OG at løsningene er integrert og deler de samme kundedata.
Får du tilgang til kundens transaksjoner fra nettbutikken når du skal gjøre uttrekk til en epostkampanje? Klarer du å stoppe salgskampanjer til kunder som nettopp har kjøpt det samme produktet? Er tilbudet du tilbyr meg det samme i App, en epostutsending og når jeg ringer inn til ditt kundesenter?
Kanskje første steg på veien er å tegne opp din bedrifts Marketing Tech Stack versjon 1.0?
Når du tenker på din Marketing Stack, sett gjerne opp en skisse med enkle bokser og streker (Ikke alle har tilgang til designere som Verizone, Brighttail og Betway) og fokuser på hvordan dine løsninger snakker sammen. Hvordan er tilgang til kundedata? Har dere en CDP for å forenkle og strukturere kundedata?
ROCS – Rocket Science of Marketing er spesialister på markeds teknologi. Våre rådgivere kan hjelpe deg med å få oversikt over din Marketing Tech Stack, sørge for at systemene snakker sammen og gi deg oversikt og innsikt i dine kundedata.
For mer info eller en prat om tema, send meg en epost: lars@rocs.no
* (Marketing Technology - Drivers of Genius Brand Performance. Benjamin Bloom/Gartner. 2020)