Alfa sko og ROCS - Innsikts prosjekt
Prosjekter

Alfa sko og ROCS - Innsikts prosjekt

Innsikt er et godt og sikkert konkurransefortrinn

Her hos ROCS arbeides det mye med innsikt om kunder og deres adferd, valgene som gjøres og hvem som gjør dem. Innsikten sørger for at kundene våre kan agere raskt, snu seg rundt og slik være mer tilgjengelige og relevante for sine kunder. Med andre ord være mer agile. 

Av: - ROCS
Sist oppdatert: 2021-09-09T14:47:50.0000000Z

Sammen med Alfa Sko AS har vi sett på noen viktige områder knyttet til salg i egen nettbutikk: 

· Er målgruppene og de reelle kjøpegruppene de samme? 

· Hvem er de viktigste kundene og hvilke kundegrupper bør løftes opp via dialog og kommunikasjon?

· Hvem er det som IKKE handler?

· Hvilke viktige segmenter bør det satses på med utgangspunkt i kjøpemønster? 

· Hvordan påvirker kjønn og alder hvilke sko man kjøper og hvor stor handlekurven blir?

· Vil de som allerede har kjøpt et ALFA-produkt kjøpe igjen - og i såfall innenfor hvilken kategori?

· Hva er forskjellen på de som kjøper på tilbud kontra de som alltid kjøper til full pris? 


To samarbeidspartnere i dette prosjektet er Metro Branding as Branding og Data Factory AS. Metro Branding er ansvarlig for merkevarebygging og kommunikasjon, mens Data Factory beriker kunde- og transaksjonsdata med 3.partsdata.  


Rocket Science of Marketing (ROCS) sin rolle i prosjektet har vært å preppe og kverne all data rundt alle kjøp av tursko og-støvler gjennom en tidsperiode for å besvare punktene over. Hvordan? ALFAs transaksjonsdata kjøres gjennom ROCS’ Customer Data Plattform - CDP -  og dataen berikes gjennom Data Factorys database. All data lastes opp via Azure og tilgjengeliggjøres i Power BI, både for kunden og partnere. Alt er gjort anonymisert og i henhold til GDPR.  


ROCS takker ALFA SKO for tilliten for et spennende innsiktsarbeid!


Ta gjerne kontakt for en uformell prat. cecilie@rocs.no

Tilbake