Epost tracking blir mer utfordrene
Kort oppsummert: Apple har lansert «Mail Privacy Protection» i ios 15. Dette er en funksjon som lar brukeren skru av tracking på sin epost.
Apple innfører strengere kontroll
Apple har lenge vært en pådriver og støttet tiltak som verner om brukerdata. Under sin «Legacy of privacy ledership» har de har tidligere skrudd av for 3. parts cookier i Safari (berører 20 % av pc brukere og nesten 60% av mobilbrukere). De har også endret markedet for innsamling av brukerdata via apper.
Når sluttbrukeren nå kan skru av tracking på epost, så forsvinner mulighet for å tracke
Brukere av Apple iCloud+ vil også kunne skjule sin epost adresse ved registrering på nett, noe som ytterlig begrenser tilgang til kundens data.
De nevnte endringer er noe som virkelig treffer epostmarkedsførere og som allerede fra og med i dag påvirker dine rapporter. I Norge er det antatt at cirka 50-60 % av epost åpnes på en iPhone. Dette medfører at dine rapporter vil fremover være mindre nøyaktige, og vise lavere tall enn reelt.
Har du automatiserte kommunikasjon som trigges av at kunden har åpnet epost? Du vil ikke lengre kunne stole 100 % på åpningsdata, og du må revurdere hvordan automatiseringen er designet, hvordan triggere er satt opp og hvordan du rapporterer på dette.
Hva gjør jeg nå?
At dette er en stor endring, er det ingen tvil om. Men det er i tråd med et økende fokus på begrenset tilgang til brukerdata, og er et område hvor det kommer flere innstramminger fremover.
Så hvilke tiltak bør du sette i gang med? Vi anbefaler deg å se på følgende
Trenger du hjelp? ROCS har spesialistene som kan hjelpe til – både med innsikt og rapportering, endringer i din kommunikasjon eller andre tilpasninger du måtte ha behov for.
For mer info eller en prat om tema: lars@rocs.no