Epost tracking blir mer utfordrene
Nyheter

Epost tracking blir mer utfordrene

Hjelp!
Hva skjedde med effektrappporten min?

Kort oppsummert: Apple har lansert «Mail Privacy Protection» i ios 15. Dette er en funksjon som lar brukeren skru av tracking på sin epost.

Av: - ROCS
Sist oppdatert: 2021-09-27T12:05:29.0000000Z

Apple innfører strengere kontroll

Apple har lenge vært en pådriver og støttet tiltak som verner om brukerdata. Under sin «Legacy of privacy ledership» har de har tidligere skrudd av for 3. parts cookier i Safari (berører 20 % av pc brukere og nesten 60% av mobilbrukere). De har også endret markedet for innsamling av brukerdata via apper.

Når sluttbrukeren nå kan skru av tracking på epost, så forsvinner mulighet for å tracke

  • om du har åpnet/lest epost
  • din IP adresse
  • din lokasjon

Brukere av Apple iCloud+ vil også kunne skjule sin epost adresse ved registrering på nett, noe som ytterlig begrenser tilgang til kundens data.

 

De nevnte endringer er noe som virkelig treffer epostmarkedsførere og som allerede fra og med i dag påvirker dine rapporter. I Norge er det antatt at cirka 50-60 % av epost åpnes på en iPhone. Dette medfører at dine rapporter vil fremover være mindre nøyaktige, og vise lavere tall enn reelt.

Har du automatiserte kommunikasjon som trigges av at kunden har åpnet epost? Du vil ikke lengre kunne stole 100 % på åpningsdata, og du må revurdere hvordan automatiseringen er designet, hvordan triggere er satt opp og hvordan du rapporterer på dette.

 

 

Hva gjør jeg nå?

 

At dette er en stor endring, er det ingen tvil om. Men det er i tråd med et økende fokus på begrenset tilgang til brukerdata, og er et område hvor det kommer flere innstramminger fremover.

Så hvilke tiltak bør du sette i gang med? Vi anbefaler deg å se på følgende

  1. Vurdere hvordan email Privacy Protection påvirker deg.
    Analyser dine data fra de siste måneder. Se på hvilke brukere som har åpnet på en iphone og gjør opp status på hvordan denne endring vil slå ut for deg og dine nøkkeltall fremover.

  2. Identifiser kundegrupper som ikke vil påvirkes av endring.
    Disse kunde kan benyttes som kontrollgruppe fremover.

  3. Etabler en målestokk utover åpningsrater, mer drevet av faktisk respons i egne flater
    Se på andre måleparametre som Klikk, unsubscribe, web trafikk og kjøp.

  4. Vurder standard innhold i epost
    Bruk av dynamisk innhold i epost kan bli en større utfordring. Tenk igjennom effekten av dette og hvordan standard epostene er. Vurder også bruk av AI og ML for å forbedre og treffe rett med innhold.

  5. Rydd opp i dine epost/kundelister
    Dette er noe en alltid skal ha fokus på om du spør oss, men nå er det enda større grunn til å holde din kundedatabase oppdatert.

  6. Sørg for samtykker er oppdatert
    Sørg for at dine kundedata, samtykker og interesser er oppdatert. Dette er ferskvare og må håndteres deretter. Sørg for at du gir kunden kontroll og enkel tilgang til valg av frekvens og kanal samt interesser. Husk at det er meget vanskelig å få en kunde tilbake hvis de takker nei til samtykke/unsubsriber!

 

Trenger du hjelp? ROCS har spesialistene som kan hjelpe til – både med innsikt og rapportering, endringer i din kommunikasjon eller andre tilpasninger du måtte ha behov for.

For mer info eller en prat om tema: lars@rocs.no

Tilbake