Sølv til OBOS

OBOS Sølv ANFO Dynamics Customer Insights

november 22, 2024

🥈 Sølv til OBOS i Martech Awards

ANFO Martech Awards løfter frem de beste arbeidene som kombinerer teknologi, data og markedsføring på en sømløs og innovativ måte. Selv om det ikke er markedsføringspriser som driver oss, er det utrolig gøy å hevde seg blant de beste i bransjen – det sier rett og slett mye om hvor langt OBOS har kommet med CRM-faget.

OBOS konkurrerte i kategorien «Datadrevet innsikt», med et bidrag som viser hvordan OBOS har brukt kundedata, kjøperdata og interessentdata sammen med målrettede markedsføringsaktiviteter til å bidra til å selge bolig for over 114 millioner per 20 november 2024.

Det er samarbeidet som virkelig har gjort dette mulig. Veldig flinke folk med ulik ekspertise har jobbet sammen på tvers av divisjoner og fagområder. Sammen har OBOS bygget opp en solid grunnmur som gjør dem i stand til å lage effektive og målrettede markedsføringsaktiviteter i toppklasse. 

Datadrevet salg av ferdigstilte, nye boliger, handler om å finne riktig bolig til riktig medlem.

Det er ingen hemmelighet at nyboligmarkedet er svært anstrengt, og for OBOS har dette betyd å gå fra et salg i bulk som omtrent går av seg selv, til å selge en og en bolig.

Den tradisjonelle oppfølging av interessenter og bred kommunikasjon til alle medlemmer med en geografisk nærhet er ikke lenger tilstrekkelig. Istedenfor å kjøpr flere kommuniksjonstiltak, gikk heller OBOS igang med å sammenstille datakilder, analysere nyboligkjøpere og medlemsgrupper og lage et automatisert løp.
I grove trekk ser likningen slik ut:
type boenhet inklusiv geografi + tvilling til eksisterende kjøper av samme type bolig inkl forretningsregler og aktive samtykker = gruppe medlem med høy kjøpsintensjon.

OBOS har kjørt tre piloter der vi har henvendt oss til segmenter av ulik størrelse – fra 29 stykker og opp til grupper på 7000 stykker. All kommunikasjons gjennom kundereiser og landingssider er tilpasset de ulike gruppene. OBOS har satt opp dashbord som samler innsikt fra kommunikasjon til medlem (epost, sms og push i app), trafikkdata på landingside og digitale tjenester, kontaktpunkter (kjøp denne boligen, kontakt megler), og til slutt innsending av digital kjøpsbekreftelse.

Boligkjøp er for veldig mange en lang prosess, og det merker OBOS, men det betyr også at det stadig vekk kommer inn et salg gjennom pilotene som er kjørt.

Per 20. november 2024 har pilotene omsatt for over 114 millioner. I den store sammenhengen så er det ikke så mye, men i forhold til hvor få medlemmer vi har kommunisert med, for de automatiserte løpene vi har både for kommunikasjon og for analyse og rapportering, så er dette en veldig bra start. Det er også en svært viktig dreining for et stort konsern.

Det datadrevne salget handler om å identifisere og kommunisere med potensielle boligkjøpere, og få dem inn døren slik at de får best mulig service og inn i en flott, ny bolig.

Teknologien og ML/KI analyseplattform

Initiativet til datadrevet salg av boliger er muliggjort fordi OBOS har migrert Datavarehuset fra OnPrem til skyløsning. I skyløsning samler vi og sammenstiller data fra utallige kilder. OBOS har bygget en ML/KI analyseplattform basert på Datavarehus, og ved å tilgjengeliggjøre flere datakilder og sette dem sammen, er vi i stand til å skape viktig innsikt og analyse. Dette tilgjengeliggjøres både via dashbord, i tillegg til mate data rett inn i RTM (Microsoft Dynamics/Customer Insight data og Journey) for direkte innvirkning på kommunikasjon mellom OBOS og Medlem.

ROCS sin rolle i dette arbeidet

Rocs rolle i dette arbeidet gjennom Cecilie Mathesons rolle som vikarierende produkteier først i Datavarehus og så i avdelingen Anvendt Innsikt. I denne avdelingen jobber det data scientists, data ingeniører, digitale rådgivere, dev ops resurser og personvernansvarlig i tillegg til produkteier. Avdelingen jobber tett med både Medlemsavdeling, Boligselskapene og Kundeopplevelse CRM. Både hva vi bruker av data, hvordan vi sammenstiller, funn og tilgjengeliggjøring skjer på tvers av avdelingene. Slik sørger vi sammen for fokus, planlegging, gjennomføring og ikke minst – måloppnåelse og gevinstrealisering for forretning.

Datadrevet salg er starten på ML/KI strategien til OBOS

Du vil kanskje også like…

Martech eller Mar – Tech

Martech eller Mar – Tech

Martech eller Mar - Tech: Hvorfor skillet mellom Markedsføring (MAR) og Teknologi (TECH) er en utfordring i mange...